Informatiepagina's

Persbericht met achtergrond van de rijschool uit Wijkkrant Enschede Zuid-Oost zomer 2016.

Ondernemers in de wijk

In deze rubriek laten we ondernemers aan het woord die wonen of werken in onze wijk. Deze keer geven we het woord aan Ronald Wolf, eigenaar van en rijinstructeur bij Verkeersschool Wolf.

Kilometers maken heeft er bij Ronald altijd in gezeten. Hoewel hij inmiddels alweer 13 jaar onderweg is met zijn verkeersschool, heeft hij eerst bijna 20 jaar in de ICT gewerkt. Voor deze baan reisde hij naar grote bedrijven in heel Nederland. Daarnaast ging hij regelmatig naar beurzen in het buitenland. Over het inslaan van een andere weg vertelt Ronald: ´´Op een gegeven moment was ik het zat. Na al die kilometers die ik gereden heb dacht ik, ik vind autorijden wel leuk, en motorrijden. Daar ga ik iets mee doen. Ik ga niet meer voor een werkgever werken. Ik ga een opleiding volgen en begin zelf een rijschool.´´

De 1,5 jarige opleiding voor auto-en motorrijden volgde Ronald in Markelo. Eenmaal klaar met deze opleiding, werd hij gevraagd docent te worden om mensen op te leiden tot instructeur. Ronald: ´´Dat heb ik een tijdje gedaan. Daarbij heb ik direct aangegeven, ´zodra mijn rijschool groeit en ik daar geen tijd meer voor heb, geef ik de voorkeur aan mijn eigen bedrijf´. In die tijd heb ik ook voor een verkeersschool in Almelo gewerkt en daarnaast ben ik voor mezelf begonnen. Als ik meer uren voor mezelf had, mocht ik daar minder uren werken. Op een gegeven moment had ik zoveel leerlingen, dat ik er niks meer bij kon hebben en in Almelo kon vertrekken.´´

Zelf je rijbewijs hebben is één ding; dat betekent niet zomaar dat je het anderen ook kunt leren. Ronald legt uit: ´´Voordat je instructeur bent en je je eigen rijschool mag beginnen, heb je diploma’s nodig. Je moet ook zelf weer rijexamen doen om te laten zien dat je op hoog niveau auto kunt rijden. Daarnaast wordt je beoordeeld op het lesgeven. Doe je het op de goede manier en de juiste, technische wijze. Daarnaast leer je om rekening te houden met verschillende leerlingen. Verder doe je om de zoveel tijd opnieuw examen om aan te tonen dat je kennis actueel is. Neem als voorbeeld hoe je rotondes moet berijden. Vroeger waren er geen rotondes in de buurt, dat is iets van de laatste jaren. Hiermee zijn er ook andere regels bijgekomen.´´

Zoals bij ieder beginnend bedrijf, gaat het om het aantrekken van klanten. ´´In het begin heb ik veel reclame gemaakt. Op een zeker moment had ik een netwerk van leerlingen en mensen die wisten dat ik een rijschool had. Er ontstond mond-op-mond-reclame en zo kwam alles in een stroomversnelling´´, aldus Ronald. Inmiddels is de groep leerlingen die Ronald lesgeeft heel divers. ´´Mensen denken vaak dat er alleen hele jonge leerlingen zijn. Tegenwoordig kun je met 16,5 beginnen met rijlessen. Ik heb redelijk wat jonge leerlingen, maar dat is niet de hoofdmotor. Ik heb veel midden twintigers en ook midden dertigers die er nog niet toe gekomen zijn om te beginnen met lessen. Deze groep moet wel vaak mobiel zijn voor hun werk.´´

Ronald ervaart een duidelijk verschil tussen de jongere en oudere leerlingen. ´´Jongeren zijn onbevangen en zien minder snel gevaar, leren sneller en zijn handiger met de auto. Ouderen zijn zich heel bewust van de gevaren en zijn soms te voorzichtig. Naast de beginnelinge helpt Ronald ook ´leerlingen´ die al een rijbewijs hebben. Ronald legt uit: ´´Denk aan mensen die angst hebben voor bijvoorbeeld tunnels of de snelweg. Mensen denken vaak dat ze de enige zijn en durven niet te zeggen dat ze bang zijn. Ik heb een speciale opleiding gevolgd voor rij- en faalangst en geleerd om technieken toe te passen die rijders het vertrouwen terug moeten geven.´´

Het plezier in zijn werk haalt Ronald uit de omgang met mensen. ´´Dat deed ik in de ICT ook, maar nu is het contact veel intensiever. Je zit toch een tijdje bij elkaar in de auto. Ik ben heel geduldig. Voor mijn werk heb ik altijd in de auto gezeten, ik weet hoe het is. Ik kan leerlingen vertellen hoe iets moet, maar vaak zeg ik ´probeer maar eens, ga je gang maar´. Daarnaast vind ik het belangrijk om afwisseling in de lessen te brengen.´´ Ook niet Nederlands sprekende leerlingen kunnen bij Ronald terecht. Op het moment geeft Ronald les in het Nederlands, Engels en Duits en volgt hij Spaanse lessen.

Share our website